Groenvakken met holle kunststof ‘stenen’

Eén van de recente aanwinsten binnen ons aanbod waterdoorlatende bestrating is Greenbrick. Het concept bestaat uit holle ‘stenen’ van kunststof die worden opgevuld met teelaarde. De combinatie van gesloten bestrating met Greenbrick zorgt voor een optimale begaanbaarheid - ook voor minder mobiele mensen - én een groene uitstraling. Het graspatroon breekt bovendien grote oppervlaktes verharding en zorgt zo voor een betere afwatering.

Met de keuze voor Greenbrick kiest u ook voor een grote ontwerpvrijheid. Met Greenbrick speelt u immers zeer makkelijk met groenvakken in allerhande groottes en stroken gesloten verharding.

Strakke aansluiting dankzij koppelsysteem

Met het oog op een strakke aansluiting zijn de Greenbrick-‘stenen’ voorzien van twee kunststof klipjes waarmee ze aan elkaar kunnen worden geklikt. Door dit koppelsysteem zitten de Greenbricks strak tegen elkaar geklemd. Greenbrick is daarom ook geschikt voor zowel licht als middelzwaar verkeer.

Greenbrick op parking Wetenschapspark Universiteit Antwerpen

Op de parking van Incubator Darwin, één van onderdelen van het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen te Niel waar sinds oktober 2015 start-ups en kleine groeibedrijven actief in IT-, milieu- en levenswetenschappen ondergebracht worden, vond Greenbrick een ideale toepassing. Door het gebruik van Greenbrick werd voldaan aan de stedenbouwkundige eisen met betrekking tot waterbeheheer. Dankzij de combinatie van betonstraatstenen met Greenbrick is het karakter van de verharding hier deels open en groen, maar ging de begaanbaarheid niet volledig verloren. Het patroon volgens hetwelke werd gewerkt zorgt bovendien voor een mooie visuele afwisseling.

Nick Van Otten, projectleider bij DCA, getuigt: ‘In een eerste fase werden alle stenen geplaatst en ingezand. In een tweede fase werden bepaalde zones vervangen door Greenbricks, dit volgens een patroon naar keuze van de architect en bouwheer. In Niel werd enkel de parkeerzone voorzien van dergelijke verharding om een duidelijk onderscheid te maken met de rijzone. Uithalen van klinkers en vervangen door Greenbricks is redelijk arbeidsintensief, maar hierbij werd rekening gehouden bij de prijszetting. Nadien werd de teelaarde met een klassieke machines gespreid over de verharding en door na te borstelen werden de gaten goed gevuld. Na de opkuis van de overtollige teelaarde, zaai je de Greenbricks in op dezelfde manier als vol gazon. Het eindresultaat is zeer mooi en de Greenbricks geven een groene toets aan de aangelegde parking.’

Download de Greenbrick leaflet voor meer info.