Verkeerseilanden worden niet alleen aangelegd voor de scheiding van rijstroken, maar ook voor de configuratie van een veilig rustpunt voor voetgangers, rolstoelgebruikers en fietsers daar waar men niet in één beweging kan oversteken. Het belang van een vlotte plaatsing van verkeerseilanden en de mogelijkheid ze op eenvoudige wijze te kunnen demonteren spreekt voor zich. Het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg (AWV Limburg) was daarom vragende partij voor een kant-en-klare oplossing voor de inrichting van verkeerseilanden.

Samen met Dieter van den Langenbergh, directeur-ingenieur investeringen bij het AWV Limburg, ontwikkelde Stradus Infra een modulair systeem van prefab middengeleiders. Hieronder kort samengevat de voordelen van deze elementen:

  • In vergelijking met het werken met kleinschalig of ter plaatse te storten materialen bespaart men bij de plaatsing enorm veel tijd en energie. Bovendien blijft de verkeershinder beperkt.
  • Elk element is voorzien van drie uitsparingen waarin bouten geplaatst kunnen worden om de elementen vlot vast te maken aan het wegdek. 
  • De elementen hebben onderaan een uitsparing waardoor ze de verkanting van de weg overspannen.
  • De middengeleiders hebben een uitgewassen basaltzwart middenvlak en een witte betonnen rand. Dit verhoogt de zichtbaarheid.
  • Naast twee kopstukken werden ook twee middenstukken ontwikkeld. De vier elementen zijn modulair te combineren wat zorgt voor flexibiliteit naar configuratie toe.  
  • Bij vernieuwing van het wegdek of in geval van passage van uitzonderlijk vervoer of de organisatie van evenementen zijn de elementen makkelijk te demonteren, waarna ze ook weer snel terug te plaatsen zijn.

Eind augustus werden de eerste twee elementen geplaatst op de Elfde Novemberwal te Tongeren. Grizaco NV verzorgde in opdracht van het AWV de asfaltverharding op deze gewestweg alsook de plaatsing van een verkeerseiland met in het midden een zebrapad ter hoogte van de Nevenstraat. Tom Put, verantwoordelijk projectleider bij Grizaco getuigt rond zijn ervaring met het werken met de prefab middengeleiders: ‘De prefab middengeleiders vormen een zeer dankbaar alternatief voor de gebruikelijke plaatsingsmethoden van middengeleiders zoals het werken met stortbeton of kleinschalig prefab materiaal. De elementen zijn sterk en het plaatsingsgemak is opmerkelijk, te meer dankzij de heldere en eenvoudige plaatsingsvoorschriften.  Op een 25- à 30-tal minuten was één element geplaatst. Hierbij nam het wachten op het uitharden van de hybride cementgebonden mortel nog het meeste tijd in beslag.’

Ook Dieter van den Langenbergh is zeer positief: “De elementen voldoen volledig aan de vooropgestelde verwachtingen en de kostprijs is slechts een fractie van ter plaatse gecreëerde middeneilanden. Het AWV is bovendien zeer tevreden over deze eerste toepassing in Tongeren. Deze oversteekplaats zal mogelijk in de toekomst verplaatst worden, wat perfect kan met deze elementen, met minimale kosten en zonder verkeershinder. Ze lenen zich dus ook perfect voor de inrichting van tijdelijke oversteekplaatsen op werven die doorheen de verschillende fases meermaals verplaatst dienen te worden.” Inmiddels reageerde ook het AWV Antwerpen enthousiast.